Szkoły

Innowacje pedagogiczne

Innowacje pedagogiczne realizowane w naszej szkole w latach 2025/2026:

  1. Innowacja pedagogiczna „Z pasją przez życie”
    Prowadzący: Daria Lomperta, Luiza Klukowska
  2. „Ekonomia w moim życiu – świadome planowanie finansów i kariery”
    Prowadzący: Agnieszka Dobaczewska
  3. „Move Your Body”
    Prowadzący: Anna Majewska, Żaneta Zachęcka
  4. „Pociąg do emocji – poznaję siebie i innych poprzez zabawę”
    Prowadzący: Kamila Dworczyk
  5. „Papierowy   teatr – żywe   słowa.   Kamishibai   w   terapii logopedyczne”
    Prowadzący: Helena Podlewska
  6. „Zakręcona matematyka”
    Prowadzący: Monika Piątkowska
  7. „Terapia   uwagi   słuchowej   metodą   Alfreda   Tomatisa   w klasie 2d”
    Prowadzący: Monika Piątkowska
  8. „Emocje bez granic – rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych z elementami języka angielskiego”
    Prowadzący: Karolina Zielińska
  9. „My Home, My Word”
    Prowadzący: Ewelina Zgardzińska, Julita Jabłońska
  10. „Kodowanie i proste programowanie jako metoda wspierająca zajęcia rewalidacyjne”
    Prowadzący: Agnieszka Chmielewska
  11. „Lekturki spod chmurki”
    Prowadzący: Ewelina Maciągowska
  12. „Nauczanie przez rymowanie”
    Prowadzący: Marta Karpowicz
  13. Aktywne przerwy z siatkówką
    Prowadzący: Michał Piotrowski

Innowacja pedagogiczna „Z pasją przez życie”
Prowadzący: Daria Lomperta, Luiza Klukowska
W naszej szkole rusza nowa innowacja pedagogiczna pod nazwą „Z pasją przez życie”, której celem jest wzbogacenie życia szkolnego o cykliczne spotkania z wyjątkowymi gośćmi – przedstawicielami różnych środowisk, zawodów i pasji. Raz lub dwa razy w miesiącu uczniowie będą mieli okazję uczestniczyć w rozmowach, prelekcjach i debatach, podczas których zaproszone osoby podzielą się swoimi doświadczeniami, refleksjami i historiami. Spotkania będą dostosowane do zainteresowań młodzieży oraz aktualnych wydarzeń społecznych i kulturalnych. Innowacja ma na celu rozwój pasji i talentów uczniów, poszerzanie ich horyzontów, wzmacnianie kompetencji społecznych oraz inspirowanie do świadomych wyborów życiowych i zawodowych. To także okazja, by uczyć się otwartości, empatii i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. „Z pasją przez życie” to przestrzeń dialogu, wymiany myśli i źródło motywacji – miejsce, w którym nauka spotyka się z doświadczeniem, a szkoła staje się prawdziwą kuźnią inspiracji.

„Ekonomia w moim życiu – świadome planowanie finansów i kariery”
Prowadzący: Agnieszka Dobaczewska
Innowacja zakłada połączenie treści z zakresu edukacji ekonomicznej i doradztwa zawodowego z praktycznymi działaniami, umożliwiającymi uczniom rozwijanie samodzielności życiowej, umiejętności podejmowania decyzji oraz planowania ścieżki kariery. Zajęcia będą realizowane w formie warsztatów, symulacji, projektów grupowych i indywidualnych, a także w terenie (wizyty w bankach, urzędach, zakupy).
Program przewiduje:
– naukę planowania budżetu domowego i osobistego,
– poznawanie podstawowych pojęć ekonomicznych poprzez proste ćwiczenia praktyczne,
– kształtowanie postawy przedsiębiorczej i odpowiedzialnej,
– tworzenie CV z wykorzystaniem technologii informacyjnych,
– ćwiczenia wspierające techniki uczenia się (notowanie, planowanie zadań, organizacja czasu),
– rozwijanie kompetencji społecznych potrzebnych w pracy i w codziennym życiu.
Nowatorski charakter:
Istotne jest przeciwdziałanie procesowi narastania marginalizacji społecznej osób z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną oraz przełamywanie stereotypu, że są to osoby bezradne. Wdrażana innowacja ma na celu rozwijanie u uczniów postaw przedsiębiorczości, sprzyjających ich aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym i gospodarczym. Praca będzie oparta na konkretnych działaniach i rzeczywistych sytuacjach życiowych. Wykorzystane zostaną zarówno możliwości, jakie stwarza środowisko społeczno-kulturowe ucznia, jak i baza materialno-dydaktyczna szkoły.
Dzięki nabyciu i utrwaleniu odpowiednich kompetencji społecznych uczniowie będą mogli pełnić różnorodne role – pracowników, członków lokalnej społeczności, klientów – co przełoży się na poprawę jakości ich życia. Udział w zajęciach pozwoli zbudować pozytywny obraz własnej osoby, a także zainteresować się otoczeniem oraz przełamać przed nim lęk. Uczestnicy będą mieli możliwość rozwijania poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i dokonywane samodzielnie wybory. Innowacja umożliwi im również ocenę własnych kompetencji zawodowych – w zakresie dostosowanym do ich indywidualnych możliwości.
Nowatorstwo będzie polegało na:
– Łączeniu edukacji ekonomicznej, doradztwa zawodowego w spójny program dostosowany do możliwości uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi i intelektualnymi.
– Stosowaniu metod symulacyjnych – uczniowie będą brać udział w grach ekonomicznych, inscenizacjach rozmów kwalifikacyjnych, symulacjach zakupów i planowaniu budżetu.
– Wykorzystaniu technologii – praca przy komputerze, proste arkusze kalkulacyjne, tablice interaktywne, prezentacje multimedialne.
– Indywidualizacji zadań – dostosowanie materiałów, tempa pracy i poziomu trudności do potrzeb i możliwości uczniów.
– Współpracy z lokalnym środowiskiem – wyjścia na zaplanowane wcześniej zakupy, udział w targach pracy. Innowacja zakłada połączenie treści z zakresu edukacji ekonomicznej

„Move Your Body”
Prowadzący: Anna Majewska, Żaneta Zachęcka
Innowacja „Move Your Body” opiera się na połączeniu nauki języka angielskiego z aktywnością ruchową, dostosowaną do możliwości uczestników z różnymi niepełnosprawnościami. Program realizowany jest w formie aktywnych zajęć rewalidacji oraz wychowania fizycznego, podczas których dzieci uczą się nazw części ciała i prostych aktywności fizycznych w języku angielskim poprzez zabawę, ruch i ćwiczenia sensoryczne.
Celem projektu „Move Your Body” jest wspieranie rozwoju edukacyjnego i społecznego dzieci z niepełnosprawnościami poprzez naukę podstawowych zagadnień dotyczących części ciała oraz aktywności fizycznej w języku angielskim. Projekt ma na celu zwiększenie samoświadomości ciała, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim oraz promowanie integracji i aktywności fizycznej.
Innowacja „Move Your Body” ma nowatorski charakter, ponieważ łączy w unikalny sposób trzy obszary edukacji i terapii: naukę języka angielskiego, edukację zdrowotną i terapię ruchową, dostosowując metody do dzieci z różnorodnymi niepełnosprawnościami. W wielu tradycyjnych programach nauka języka i aktywność fizyczna są odseparowane, natomiast tutaj zostały zintegrowane w jednym programie, co pozwala na wszechstronny rozwój dzieci, zwiększa ich motywację i umożliwia naukę poprzez doświadczenie i ruch.

„Pociąg do emocji – poznaję siebie i innych poprzez zabawę”
Prowadzący: Kamila Dworczyk
Zajęcia realizowane będą w formie „podróży pociągiem emocji” – każde spotkanie to przejazd do innej stacji (np. Stacja Radości, Stacja Złości, Stacja Smutku, Stacja Odwagi, Stacja Troski). Każda stacja posiada swojego przewodnika – maskotkę o unikalnym kolorze i charakterze, który wspiera dzieci w odkrywaniu emocji.

„Papierowy   teatr – żywe   słowa.   Kamishibai   w   terapii logopedyczne”
Prowadzący: Helena Podlewska
Innowacja   pedagogiczna   „Papierowy   teatr-   żywe   słowa.   Kamishibai   w   terapii logopedycznej” zakłada wprowadzenie do terapii mowy alternatywnej i kreatywnej metody pracy   opartej   na   teatrzyku   obrazkowym   Kamishibai.   Jest   to   tradycyjna   japońska   forma narracji, która łączy słowo mówione z ilustracjami umieszczanymi w specjalnej drewnianej lub kartonowej „scenie”.
Kamishibai, poprzez swoją formę, pozwala dzieciom nie tylko biernie odbierać treści, ale aktywnie uczestniczyć w ich współtworzeniu – opowiadając, interpretując, wymyślając własne   historie   oraz   ilustrując   je.   Dzięki   temu   metoda   sprzyja   rozwijaniu   kompetencji językowych, artykulacyjnych, narracyjnych i społecznych, a także motywuje uczniów do wypowiadania się i słuchania innych. Innowacja   adresowana   jest   do   uczniów   z   niepełnosprawnością   ruchową   i intelektualną, którzy często zmagają się także z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami komunikacji lub ograniczoną ekspresją językową. Dzięki wykorzystaniu elementów teatru, obrazu i opowieści, Kamishibai stanowi atrakcyjne, a zarazem terapeutycznie wartościowe narzędzie wspierające rozwój mowy w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb dzieci. Choć   Kamishibai   nie   należy   do   powszechnie   stosowanych   metod   w   terapii logopedycznej, jego wielozmysłowy charakter oraz otwarta struktura czynią go efektywnym i inspirującym   uzupełnieniem   tradycyjnych   metod   logopedycznych.   Metoda   ta   doskonale sprawdzić się może w pracy indywidualnej oraz w małych grupach, umożliwiając budowanie relacji,   wzmacnianie   pewności   siebie   oraz   ćwiczenie   umiejętności   językowych   w bezpiecznym i angażującym środowisku. Innowacja będzie realizowana w ciągu całego roku szkolnego 2025/2026, podczas regularnych zajęć logopedycznych, z możliwością dostosowania treści opowieści i poziomu językowego do możliwości i potrzeb konkretnych uczniów.

„Zakręcona matematyka”
Prowadzący: Monika Piątkowska
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej w klasie 2d w ramach działań praktycznych i zadaniowych zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym oraz zadań projektowych realizowanych w ramach Ogólnopolskiego Programu „Kolorowa Matematyka z Korbo”, do którego szkoła przystąpiła w roku szkolnym 2025/2026, realizując tym samym kierunki polityki oświatowej państwa, a w szczególności:
– Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
– Wspieranie   aktywności   poznawczej   i   poczucia   sprawczości   ucznia   poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce. „Zakręcona matematyka” to innowacyjna propozycja nauczania matematyki z uwagi na połączenie   nauki   z   zabawą   oraz   manipulacją   klockami,   co   umożliwi   dzieciom z niepełnosprawnością ruchową jednoczesne nabywanie kompetencji matematycznych oraz usprawnianie manualne.  Program ma za zadanie rozwijać myślenie logiczne uczniów, pomóc im wykonywać działania arytmetyczne, porównywać liczby i rozumieć ich zapis w systemie dziesiętnym. Ponadto klocki konstrukcyjne wraz z geoplanem będą stanowić narzędzie do wizualizacji pojęć geometrycznych i rozwijania wyobraźni przestrzennej.

„Terapia   uwagi   słuchowej   metodą   Alfreda   Tomatisa   w klasie 2d”
Prowadzący: Monika Piątkowska
Innowacja jest kontynuacją oddziaływań terapeutycznych realizowanych w tym samym oddziale w roku szkolnym 2024/2025.  Metoda Tomatisa to specjalistyczny program neurosensoryczny, który pomaga w poprawie funkcji poznawczych i motorycznych dzieci. Podstawą programu jest stymulacja mózgu poprzez układ słuchowy, aby poprawić koncentrację uwagi, komunikowanie się z otoczeniem i zdolność do uczenia się. Metoda ta wspiera też kompetencje emocjonalno-społeczne uczniów, a zwłaszcza rozumienie zamiarów, poglądów czy stanu emocjonalnego innych osób, co zwiększa zdolność dzieci do nawiązywania relacji z innymi.  Zajęcia terapeutyczne zostaną włączone w nurt edukacji wczesnoszkolnej, przyczyniając się jednocześnie do wspierania ekspresji twórczej uczniów podczas zorganizowanych zajęć plastycznych i technicznych.

„Emocje bez granic – rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych z elementami języka angielskiego”
Prowadzący: Karolina Zielińska
Współczesna szkoła, do której uczęszczają uczniowie z różnymi niepełnosprawnościami, trudnościami i potrzebami, staje przed zadaniem przygotowywania ich do życia w społeczeństwie, w którym kluczową rolę odgrywają kompetencje emocjonalno- społeczne, w tym otwartość na poznawanie nowych kultur i języków. Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego im. Marii Grzegorzewskiej w Policach, którzy poza nauką wymagają wsparcia w rozwoju osobistym i emocjonalno- społecznym, powstała propozycja niniejszej innowacji pedagogicznej. Metody pracy opierają się na połączeniu rozwijania kompetencji emocjonalno- społecznych z elementami języka angielskiego, co pozwoli na: rozwijanie samoświadomości i kompetencji interpersonalnych uczniów, podniesie poziom atrakcyjności zajęć poprzez zastosowanie nowatorskich metod, wspieranie kształtowania poczucia sprawczości oraz tolerancji i otwartości uczniów na nowe doświadczenia.

„My Home, My Word”
 Prowadzący: Ewelina Zgardzińska, Julita Jabłońska
Innowacja Pedagogiczna „My Home, My Word” jak sam tytuł wskazuje, dotyczy nauki języka angielskiego, który jest narzędziem komunikacji we współczesnym świecie. Zależy nam na wykorzystaniu otoczenia, swobody i poczuciu bezpieczeństwa jakim jest internat ucząc języka w sposób przystępny i naturalny,  zapodając atrakcyjne formy nauki. 

„Kodowanie i proste programowanie jako metoda wspierająca zajęcia rewalidacyjne”
Prowadzący: Agnieszka Chmielewska
Od września 2020 r. w naszej placówce jest realizowana innowacja „Kodowanie i proste programowanie jako metoda wspierająca zajęcia rewalidacyjne”. Adresatami   będą uczniowie klas 4-8, a zajęcia poprowadzi pani Agnieszka Chmielewska. Podczas zajęć uczniowie korzystają z robotów edukacyjnych, aktywnego stołu. Poznają podstawy   programowania   poprzez   zabawę.   Dzięki   temu   rozwijają   logiczne   myślenie, kreatywność, koncentrację, pamięć oraz umiejętność współpracy. Nauka kodowania wspiera również czytanie, liczenie i zdobywanie wiedzy o świecie w atrakcyjnej, nowoczesnej formie. Celem   innowacji   jest   rozbudzenie   ciekawości   uczniów,   zwiększenie   ich   samooceny   i zainteresowanie programowaniem, a także wprowadzanie nowych technologii w sposób, który wspiera rozwój poznawczy i społeczny.

„Lekturki spod chmurki”
Prowadzący: Ewelina Maciągowska
„Lekturki spod chmurki” to innowacja pedagogiczna realizowana w oparciu o ogólnopolski projekt „CZYTAM Z KLASĄ”, skierowana do uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Jej celem jest rozwijanie czytelnictwa, doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz kształtowanie pozytywnego stosunku do książek. Dzięki atrakcyjnej formule dzieci w sposób aktywny i twórczy omawiają wybrane lektury, wykonują różnorodne zadania projektowe, a także tworzą własne lekturniki, czyli specjalne zeszyty podsumowujące ich refleksje i wrażenia. Udział w innowacji sprzyja nie tylko rozwojowi czytelnictwa, lecz także poszerza wiedzę o świecie, wspiera kreatywność i współpracę w grupie oraz rozwija kompetencje społeczne uczniów.

„Nauczanie przez rymowanie”
Prowadzący: Marta Karpowicz
Innowacja   „Nauczanie   przez   rymowanie”   ma   na   celu   ułatwić   dzieciom   pokonanie trudności związanych z funkcjonowaniem w grupie i w społeczeństwie oraz poszerzyć ich ogólną wiedzę. Rymowanki i wierszyki będą wykorzystywane podczas codziennej pracy opiekuńczej, jako   element   zapowiedzi   przed   planowanymi   czynnościami,   mają   także   na   celu wprowadzenie dobrej organizacji oraz stałego rytmu dnia. W ramach innowacji dzieci będą stopniowo   zapoznawane   z   poszczególnymi   wierszykami,   które   w   pierwszym   etapie   będą odnosić   się   do   czynności   samoobsługowych,   porządkowych,   planu   dnia   grupy,   zabaw integracyjnych,   emocji   a   następnie   w   miarę   postępów   dzieci,   kolejne   wierszyki   będą nawiązywały do podstawowych treści edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania   przedszkolnego.   Innowacja   zakłada,   że   z miesiąca   na   miesiąc   wierszyków będzie przybywać, a ich stałe powtarzanie i wracanie do tych już dobrze znanych, pozytywnie wpłynie na organizację pracy grupy. Wiersze nawiązujące do norm i zasad społecznych mają na   celu   systematyczne   przypominanie o zasadach   obowiązujących   w   przedszkolu   oraz ułatwienie pracy wychowawczej. Regularne utrwalanie i powtarzanie sprawi, że dzieci będą zapamiętywały   ten   materiał   z   łatwością   i   bez   zbędnego   stresu   i   wysiłku.   Co   więcej, systematyczna praca z poznanymi wierszykami wpłynie również na umiejętności językowe dzieci, rozwinie ich kompetencje komunikacyjne i motywację do dalszej pracy. Nowatorski   charakter   innowacji   przejawia   się   poprzez   systematyczne   stosowanie rymowanek i wierszyków jako komunikatów uprzedzających wykonywanie danej czynności. Rymowanka ma też za zadanie poinformowanie dziecka lub całej grupy o tym co w danej chwili   należy   zrobić.   Stałe   wykorzystywanie   tych   samych   słów   (rymowanek)     w   celu objaśnienia norm i zasad, stanów emocjonalnych czy poszerzania wiedzy o świecie społeczno-przyrodniczym przyczyni się do lepszego przyswojenia treści wynikających z podstawy programowej.   Dzięki   wykorzystywaniu   tych   samych   rymowanek   –   komunikatów, komunikacja z dzieckiem będzie ułatwiona i będzie dla niego bardziej zrozumiała.

Aktywne przerwy z siatkówką
Prowadzący: Michał Piotrowski
Aktywne przerwy z siatkówką to projekt innowacji polegający na aktywizowaniu uczniów klas powyżej 4 SP do podejmowania współzawodnictwa sportowego w zakresie siatkówki. Chętni uczestnicy podzieleni zostaną na podstawie „turnieju rozstawieniowego” na podgrupy, w których będą rywalizować każdy z każdym. Mecze rozgrywane na małym boisku z możliwym jednym odbiciem. Celem innowacji jest zapobieganie negatywnym zachowaniom na przerwach oraz poprawa umiejętności siatkarskich wśród uczniów SOSW