Innowacje pedagogiczne
Innowacje pedagogiczne realizowane w naszej szkole w latach 2024/2025:
- „Terapia uwagi słuchowej metodą Alfreda Tomatisa w klasie 1d”.
Prowadzący: Monika Piątkowska - „Tak się składa”
Prowadzący: Sylwia Skupińska - „Jestem kowalem swojego losu”
Prowadzący: Katarzyna Gutowska, Agnieszka Chmielewska - „Trening rodzinny”
Prowadzący: Katarzyna Legiędź - „Język niemiecki w pracy hotelarza”
Prowadzący: Anna Tomczak, Anna Przezak - „Kocie czytanki”
Prowadzący: Ewelina Maciagowska - „Sensoryczny Trening Zmysłów”
Prowadzący: Luiza Klukowska - „Kodowanie i proste programowanie jako metoda wspierająca zajęcia rewalidacyjne”
Prowadzący: Agnieszka Chmilewska
„Terapia uwagi słuchowej metodą Alfreda Tomatisa w klasie 1d”.
Prowadzący: Monika Piątkowska
W ramach planowanej innowacji pedagogicznej wszyscy uczniowie klasy 1d, niezależnie od rewalidacji oraz innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
zostaną objęci w roku szkolnym 2024/2025 wsparciem terapeutycznym, realizowanym podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej.
Planowane jest włączenie oddziaływań terapeutycznych metodą słuchowej stymulacji neurosensorycznej, zwanej metodą Tomatisa.
Metoda Tomatisa® to specjalistyczny program neurosensoryczny, który pomaga w poprawie funkcji poznawczych i motorycznych dzieci. Podstawą programu
jest stymulacja mózgu poprzez układ słuchowy, aby poprawić koncentrację uwagi, komunikowanie się z otoczeniem i zdolność do uczenia się.
Zajęcia terapeutyczne przyczyniać się będą jednocześnie do wspierania ekspresji twórczej dzieci podczas zorganizowanych zajęć plastycznych i technicznych.
Spodziewane efekty to:
- poprawa funkcji poznawczych i motorycznych dzieci,
- lepsza koncentracja uwagi,
- wzrost kompetencji komunikacyjnych,
- poprawa w obszarze kompetencji emocjonalno-społecznych,
- redukcja zachowań niepożądanych.
„Tak się składa”
Prowadzący: Sylwia Skupińska
Innowacja pedagogiczna opiera się na działalności konstrukcyjnej: na tradycyjnej sztuce składania papieru – origami oraz na modelarstwie. Zajęcia mają za zadanie rozwijać, kształtować, odkrywać talenty, zdolności i zainteresowania dzieci. Te dwie wyżej wymienione techniki wymagają od ucznia niezwykłej precyzji oraz dużej koncentracji – poszczególne czynności muszą być bowiem wykonane w ściśle określonej kolejności. Jest tu więc miejsce także na naukę logicznego myślenia. W trakcie pracy uczniowie dodatkowo zapamiętują kształty, kolory, sposoby zgięć, kolejność składania, odkrywają nowe kombinacje. Wszystko to ma niezwykły wpływ na rozwój podstawowych umiejętności uczenia się i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych. Sztuka składania papieru jest zajęciem bardzo kreatywnym, któremu towarzyszy radość, nagrodą zaś zawsze jest duma oraz satysfakcja
z udanego dzieła. Stanowi jeden z ważnych elementów wychowania dziecka, rozwijania jego fantazji i pokazywania mu świata przez umożliwienie samodzielnego tworzenia.
„Jestem kowalem swojego losu”
Prowadzący: Katarzyna Gutowska, Agnieszka Chmielewska
Celem innowacji jest rozwijanie u uczestników zaradności życiowej oraz przygotowanie ich do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie, a także wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości. Realizując założenia innowacji przeprowadzony zostanie trening funkcjonowania w życiu codziennym, w tym trening umiejętności praktycznych oraz elementy treningu budżetowego.
Założeniem wspomnianych treningów jest rozwijanie cierpliwość, samodzielność i wytrwałość oraz kształtowanie cech pożądanych w relacjach społecznych, takich jak współpraca i odpowiedzialność. Tak, aby adresaci innowacji mieli możliwość poznania, przygotowania i wdrożenia się do różnych sytuacji spotykanych na co dzień
w środowisku i nabywali praktyczne umiejętności niezbędne do samodzielnego życia.
„Trening rodzinny”
Prowadzący: Katarzyna Legiędź
Zajęcia ruchowe umożliwiające uczniom i ich rodzicom wspólne doświadczenie, które zacieśni więzi rodzinne i zapewni radość z ruchu oraz zdrowie dla całej rodziny.
Zajęcia będą odbywały się w konwencji rodzic, dziecko i terapeuta. Po zapoznaniu się ze stanem funkcjonalnym rodzica i dziecka zostaje ustalony program ćwiczeń usprawniających, relaksujących, wzmacniających. Uczestnicy zostają z nim zapoznani , omówione są główne zasady funkcjonowania narządu ruchu i wskazane sytuacji, w których dochodzi do jego przeciążenia. Duża waga zostanie nadana roli relaksu i ćwiczeniom rozluźniającym. Zajęcia mają charakter dobrowolny i cykliczny a odbywać się będą w przyjaznej atmosferze na terenie szkoły. W dużej mierze chodzi o to, aby wspólnie ( rodzic i dziecko) spędzili czas w sposób pożyteczny a zarazem przyjemny poznając swoje mocne i słabe strony. Rodzic będzie miał okazję obserwować swoją pociechę a także samemu być przykładem w staranności
i wykonywaniu zadań. Ćwicząc wspólnie będą mieli okazję poznać siebie nawzajem a także być może nauczyć się czegoś od siebie. Wykonując ćwiczenia razem uczestnicy będą skupieni na wspólnym celu a to daje poczucie dumy, przynależności i zwiększenia poczucia własnej wartości.
„Język niemiecki w pracy hotelarza”
Prowadzący: Anna Tomczak, Anna Przezak
Innowacja metodyczno – programowa jest odpowiedzią na potrzebę znajomości
i poszerzenia wiedzy z zakresu języków obcych (języka niemieckiego) z naciskiem wykorzystania go w pracy hotelarza (pracownika pomocniczego obsługi hotelowej). Głównym celem jest umiejętność zastosowania języka niemieckiego i słownictwa branżowego oraz ich wzajemna korelacja w tym zawodzie. Zapamiętywanie i przyswajanie wiedzy,
a w szczególności języków obcych staje się łatwiejsze i efektywniejsze, gdy w procesie edukacyjnym angażuje się wiele zmysłów. W innowacji przewidziano naukę poprzez stymulację wizualną, słuchową i kinestetyczną, ucząc tekstów piosenek (Makaton), słuchając tekstów z filmów i nagrań, korzystając z gier edukacyjnych, planszowych, aplikacji Wordwall i Kahoot oraz fiszek tematycznych i quizów. Założeniem innowacji jest ukierunkowanie nauki języka niemieckiego na konkretne treści zawodowe przydatne
w podjęciu pracy. Korelacja języka i wiedzy branżowej ma przynieść efekty w ten sposób, iż ucząc się jednego zarazem przyswajamy i drugie.
„Kocie czytanki”
Prowadzący: Ewelina Maciagowska
Innowacja powstała w odpowiedzi na potrzebę rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem u uczniów klas I-III, a będzie realizowana w klasie 2a. Projekt integruje tradycyjne metody nauczania z nowoczesnymi technologiami, co pozwala na wszechstronny rozwój dzieci, zarówno pod względem literackim, jak i technicznym. Wprowadzenie cyfrowych książek z narracją uczniów umożliwia kreatywne przetworzenie przeczytanej literatury, co zwiększa ich zaangażowanie w proces edukacyjny.
Celem innowacji jest rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, a także kreatywności, umiejętności technicznych i komunikacyjnych uczniów poprzez aktywne uczestnictwo w procesie tworzenia cyfrowych książek.
„Sensoryczny Trening Zmysłów”
Prowadzący: Luiza Klukowska
Innowacja skierowana jest do uczniów klas pierwszych oraz dzieci z oddziału przedszkolnego. Program ten ma na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju najmłodszych poprzez zabawę i aktywności stymulujące zmysły, takie jak wzrok, słuch, dotyk, smak, węch, równowagę i propriocepcję.
Podczas zajęć dzieci będą miały okazję doświadczać różnorodnych bodźców
w bezpiecznym i kreatywnym środowisku, co nie tylko pozwoli na rozwój ich percepcji, ale także wspomoże koncentrację, koordynację ruchową i umiejętności społeczne. Poprzez interaktywne ćwiczenia sensoryczne dzieci będą mogły uczyć się lepiej rozpoznawać swoje emocje oraz reagować na bodźce z otaczającego świata.
„Sensoryczny Trening Zmysłów” to innowacja, która bawi, uczy i rozwija, wspierając nasze najmłodsze pociechy w odkrywaniu świata wszystkimi zmysłami!
„Kodowanie i proste programowanie jako metoda wspierająca zajęcia rewalidacyjne”
Prowadzący: Agnieszka Chmilewska
Innowacja metodyczno – programowa przeznaczona jest dla uczniów klasy 8 SP. Podczas zajęć wykorzystane zostaną między innymi roboty oraz stół interaktywny. Roboty mają charakter edukacyjny, poprzez zabawę z robotem dzieci wchodzą w świat programowania (tworzenie zdarzeń, algorytmów, budowanie sekwencji i pętli, i wiele innych). Przy tym zupełnie nieświadomie rozwijają kluczowe w naszych czasach umiejętności: logicznego myślenia skupionego na rozwiązywaniu problemów, kreatywnego podejścia, precyzyjnego prezentowania swoich myśli, współpracy i podstaw j. angielskiego (nauka poprzez zabawę). Logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, szukanie różnych rozwiązań, analizowanie ich i wybieranie tych najbardziej optymalnych to umiejętności, które warto kształcić. Prowadzący pokarze, że programowania można uczyć odpowiedzialnie, wplatając je do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści.
Nowatorstwem innowacji jest wspomaganie zdobywania podstawowych kompetencji
i umiejętności ucznia poprzez naukę programowania, w tym doskonalenie czytania, liczenia, wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowanie postaw społecznych. Ważne jest również wtopienie aktywności umysłowej dziecka, w jego aktywność fizyczną. W ten sposób rozwija się myślenie, tworzą się pojęcia
i dziecko nabywa nowe umiejętności, lub doskonali i utrwala, już nabyte. Założeniem niniejszego programu jest rozwijanie u dzieci przede wszystkim umiejętności logicznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. W czasie zajęć dziecko rozwijało będzie podstawowe funkcje poznawcze: pamięć, koncentrację uwagi analizę i syntezę wzrokową oraz koordynację ruchową.
Celem zajęć będzie świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych.