Aktywna Tablica
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 dla Dzieci Niepełnosprawnych Ruchowo w Policach w roku szkolnym 2020/2021 realizowany jest rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.
Celem ogólnym jest zwiększenie efektywnego korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnej (TIK) w ramach zajęć dydaktycznych, a także pełna realizacja zadań edukacyjnych, zgodnie z wymaganiami podstawy programowej oraz wykonanie zadań w ramach realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.
Planowane działania w sieci:
1. Spotkania organizacyjne.
2. Przygotowywanie i prezentacja lekcji otwartych.
3. Rozwijanie kompetencji nauczycieli w zakresie technologii informacyjno- komunikacyjnych
4. Dzielenie się przykładami dobrych praktyk publikowanych ich na stronach internetowych szkół.
5. Wymiana poglądów, doświadczenia.
W ramach realizacji programu szkoła otrzymała 4 dotykowe monitory interaktywne. W ramach prowadzonych działań edukacyjnych korzystają z nich uczniowie Branżowej Szkoły I Stopnia oraz Liceum Ogólnokształcącego.
Szkolnym e – koordynatorem projektu została Pani Agnieszka Gazińska.
Do szkolnego zespołu TIK należą wszyscy nauczyciele pracujący w SOSW nr 1.
Nauczyciele i uczniowie podczas zajęć wykorzystują zakupiony sprzęt. Korzystają i polecają innym następujące strony internetowe:
- www.learningapps.org – ćwiczenia interaktywne
- www.ang.pl – nauka słownictwa i gramatyki
- www.kahoot.com – quizy
- www.quizizz.com – quizy
- www.teachingenglish.org.uk – scenariusze lekcji
- www.dlanauczyciela.pl – słownictwo, gramatyka, filmy, audio
- www.wardwall.net – gry i zabawy dydaktyczne
- www.genial.ly – materiały edukacyjne
- www.actionbound.com – tworzenie interaktywnych gier terenowych
- www.mistrzowiekodowania.pl – scenariusze zajęć kodowania i robotyki
- www.code.org -aplikacji do ćwiczenia umiejętności związanych z programowaniem.
Przykłady dobrych praktyk. Wykorzystanie TIK w realizacji innowacji pedagogicznych:
– „Kodowanie i proste programowanie jako metoda wspierająca zajęcia rewalidacyjne”
– „Kształcenie matematyczne od kuchni” -zajęcia rewalidacyjne
– „Myśl Wizualnie – Strategia Skutecznego Notowania i Uczenia sie”
https://soswdnr.pl/innowacje-pedagogiczne-w-sosw-nr-1-dla-dnr/
Szkolenie dotyczące wykorzystania platformy WordWall w pracy dydaktyczno – wychowawczej – wkrótce
W roku szkolnym 2021/2022 Szkoła Podstawowa nr 10 przystąpiła do Programu „Aktywna Tablica”. Dzięki uczestnictwu w programie mogliśmy wzbogacić bazę dydaktyczna i terapeutyczną o narzędzia do terapii:
- psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji,
z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym dysleksją, dyskalkulią; - procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego dla uczniów
z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji
i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem; - dla uczniów z niepełnosprawności intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym;
- dla uczniów z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej.
W szkole został powołany e-koordynator oraz nauczycielskie zespoły samokształceniowe. Zajęcia z wykorzystaniem TIK były prowadzone we wszystkich oddziałach szkoły podstawowej. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach dotyczących wykorzystania TIK w terapii pedagogicznej.
Ponadto zorganizowano lekcje otwarte dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 8 w Policach, przeprowadzono cztery różnorodne zajęcia. Celem wizyt było przybliżenie dzieciom innowacyjnych narzędzi technologicznych. Uczniowie i nauczyciele zapoznali się z działaniem drukarki 3D i filamentami PLA. Każdy otrzymał mały suwenir wydrukowany przez naszą drukarkę 3D oraz spróbował swoich sił w druku 3D za pomocą długopisu Banach 3D. Długopis ten kształtuje precyzję i dokładność oraz uczy cierpliwości i konsekwencji w działaniu. Uczniowie uczestniczyli również w zajęciach z zakresu robotyki, programowania.
Nauczyciele SP 8 mieli także okazję poznać narzędzia i pomoce, które są wykorzystywane w naszej szkole w codziennym procesie edukacji i terapii. Ponadto odbyła się wymiana doświadczeń, zaprezentowanie przyjętych rozwiązań w ramach współpracy międzyszkolnej.